על שלושה מקלות נשען אולמרט במסגרת תחרות ההישרדות שלו: על קדימה, ש"ס וברק.
הקואליציה היציבה מתחילה להתמוטט - כאשר שלושה חברי כנסת מהגמלאים פרשו, נטשו והפכו לגאידמקים. אמנם לפני שבוע - הגמלאים הפורשים, הצהירו שהם לא פורשים, למעשה הם לא שינו את דעתם - הם פשוט "שכחו" את מה שאמרו - מפאת גילם המתקדם.
יש הבדל מהותי בין חשדות או האשמות לכאורה פליליות - לבין התנהלות או תפקוד ציבורי. יש הבדל עקרוני בין הרשעה פלילית להרשעה ציבורית.
על פי הדין הקיים - שר, ראש ממשלה, הנחשד נחקר בפלילים - ואפילו שיש הוכחות לכאורה אינו חייב להשעות את עצמו או להתפטר עד להגשת כתב אישום. אבל על פי כללי המנהל התקין והחובה הציבורית, יש מקום לשיקולים נוספים לא רק משפטיים.
להזכיר, ראש ממשלה, שר - איננו פקיד ממשלתי רם דרג מסוג של מנכ"ל או ח"כ, ולכן החובה כלפי הציבור שבחר בו - מחייבת אותו במקרים של האשמות פליליות גם כשהן לכאוריות - להשעות את עצמו או להתפטר עד שיעבור זעם או עד סגירת התיק ו/או זיכוי מלא.
איש ציבור, נבחר ציבור, חייב בדיווח לציבור על התנהגותו, התנהלותו - וחייב לתת הסבר למשטרה על חשדות המועלות נגדו, הן במישור הפוליטי מפלגתי והן במישור האישי הפלילי.
יש גם הבדל בין שוחד פוליטי לבין שוחד אישי. יש שוני במטרות בין כספים לצרכי מטרות פוליטיות, כמו בחירות לראשות עיר, כנסת או ראשות ממשלה. אבל בשני המקרים - אין שוני מבחינה משפטית.
לאמור: שוחד למטרות אישיות או שוחד למטרות פוליטיות - המלוות בטובות הנאה ישירות, עקיפות, עתידניות או מה שקרוי "שלח לחמך על פני המים", הן עבירות פליליות.
מבחינתו של אולמרט - אם החשדות מרמזות על כספים שהגיעו לדירה ברח' כרמיה בתשלום או בהנחה מיוחדת, או לבחירתו כראש עיר או בהיותו שר התמ"ת - מבחינת העבירה הפלילית שבה זה היינו-הך.
החקירה הנוספת, החדשה - שנעשתה בבהילות ובמהירות מרמזת על אלה:
א. חומר ראייתי חדש, חזק, ממקור מהימן.
ב. המהירות נדרשת - כדי למנוע הדלפות, למנוע תיאום גרסאות והשמצת ראיות.
ג. קבלת גרסאות ותגובות ראשוניות, תוך הצגת חומר מרשיע חדש - יש בו פוטנציאל ראייתי ואפשרות לפריצת דרך חקירתית.
ד. יתכן ויש למשטרה לא רק עדויות בכתב אלא גם אולי "עד-מדינה" - איכותי שיכול להטיל אור על פרשה או פרשיות סבוכות הקשורות לאולמרט.
ה. היועץ המשפטי מני מזוז, שהוא איש זהיר, לא היה מסתכן, באישור חקירתי מזורז של ראש ממשלה, לאור "הפשלות" בתיק הנשיא קצב - אם לא היה מחזיק בידיו "חומר-נפץ" - ראייתי.
צדק המפכ"ל - כאשר הצהיר במסיבת עיתונאים ובכנס הפיקוד הבכיר של המשטרה לרגל יום העצמאות - כי זכות הציבור לדעת - היא זכות חשובה, אבל יש והיא נסוגה בפני חשיבות החקירה.
איכות החקירה - גוברת על זכות הציבור לדעת. זאת גישה עקרונית נכונה, אך יש להשתמש בה בזהירות בתבונה ובמשורה.
כאשר המשטרה, מתחילה להשתמש "בחיסיון" בצורה גורפת, גם במקרים שהדבר לא מחייב זאת מבחינה ציבורית וחקירתית, רק כדי להתחמק מלתת תשובות לתקשורת ולציבור - זה חמור.
כאשר המשטרה משתמש בכלי "החיסיון" - כי אין לה תשובות מקצועיות לפיתרון פשעים חמורים, כמו מספר מקרי רצח, שנשארו תעלומה משך תקופה ארוכה - זה לא מקצועי ולא רציני.
נכון, שהחיסיון נותן למשטרה שקט יחסי ומנערת ממנה את התקשורת על שאלותיה המציקות, אבל הדרך הזאת פסולה ופגומה ויש לשנותה, ובשלב זה יש לבתי המשפט תפקיד חשוב ועקרוני לסנן ולהגביל את הבקשות.
האם אולמרט ישרוד את החקירה החדשה. קשה להשיב בצורה מוחלטת שהרי אולמרט הוכיח עצמו עד עכשיו כ"שורד" מקצועי משך שנים רבות.
המפתחות להמשך תפקודו הפוליטי - נמצאים כאמור, בידי ברק וש"ס והם יחליטו למעשה על גורלו.
לפי הפרסומים בתקשורת - "החיסיון" המלא יוסר חלקית בזמן הקרוב, בגלל התקדמות בחקירה וחומר עדכני, וחזק שהושג.
כמו כן, מתהלכת שמועה שהחקירה החדשה "תטלטל את המדינה" - אם יש ממש בשמועה, המערך הפוליטי אכן ישתנה בקרוב. אם יש ממש בשמועה יצטרכו לקבוע מועד קרוב לבחירות, אולי עוד השנה, והמפלגות ש"ס ועבודה יאלצו לנקוט עמדה פוליטית מיידית כדי לשרוד או להשתלב במערך החדש.
מה שברור, במידה ויהיו בחירות מוקדמות, קדימה לא תשרוד ואם תנסה, אולי תגיע ל-9-5 מנדטים פחות מגאידמק.
מה שברור, כבר עכשיו, התדמית של אולמרט שהיתה סדוקה עד עכשיו אבל עדיין החזיקה מעמד, עשויה להתרסק - ואין לו מנדט ציבורי לעשות מהלכים מדיניים או הסכמים בעלי השלכות פוליטיות.
מפלגת "קדימה" - נראית בימים אלה כהולכת "אחורה" - וחבריה הבכירים מתגעגעים בוודאי למנהיג מסוגו של שרון.
אם אכן יאלץ אולמרט להשעות עצמו או להתפטר, חלק מחברי "קדימה" יחזרו לליכוד וחלק יחפשו מסגרות חדשות, כי המפלגה עצמה נגועה בתדמית של שחיתות בעיני הציבור.
היועץ מזוז - מחזיק בידיו את המפתחות לאחת ההחלטות הגורליות והקשות של הזמן האחרון שלא רק יכולה לטלטל את המדינה אלא גם לקבוע את פניה לשנים הבאות. הימים הקרובים יהיו מעניינים וגורליים.
הערות לסיום: האופציות של אולמרט וקדימה:
א. אולמרט מכריז על ניבצרות (מקסימום 100 ימים) - לא הגיוני ואפשר לחלום על זה בהקיץ בלבד.
ב. אולמרט מתפטר עקב החקירות - אפשר להמשיך לחלום.
ג. מרד בתוך קדימה להדחתו - ומינוי מ"מ זמני כמו ציפי ליבני - אפשרי, רצוי להשקיע במניה הזאת.
ד. המפלגה מתפרקת ומתחילים לערוק ממנה לליכוד, לעבודה, לגיידמק בהמשך לגימלאים - אפשרי וסביר כמו שעכברים בורחים מבית בוער.
ה. ש"ס + העבודה מבינים שהבית (הממשלה) בוער, ויוצאים מהממשלה - המהלך הנבון ביותר לקראת בחירות חדשות.
ו. כל אחת מהאפשרויות הנ"ל או מהלך שמשלב בתוכו אלמנטים מכל האפשרויות.
הקואליציה היציבה מתחילה להתמוטט - כאשר שלושה חברי כנסת מהגמלאים פרשו, נטשו והפכו לגאידמקים. אמנם לפני שבוע - הגמלאים הפורשים, הצהירו שהם לא פורשים, למעשה הם לא שינו את דעתם - הם פשוט "שכחו" את מה שאמרו - מפאת גילם המתקדם.
יש הבדל מהותי בין חשדות או האשמות לכאורה פליליות - לבין התנהלות או תפקוד ציבורי. יש הבדל עקרוני בין הרשעה פלילית להרשעה ציבורית.
על פי הדין הקיים - שר, ראש ממשלה, הנחשד נחקר בפלילים - ואפילו שיש הוכחות לכאורה אינו חייב להשעות את עצמו או להתפטר עד להגשת כתב אישום. אבל על פי כללי המנהל התקין והחובה הציבורית, יש מקום לשיקולים נוספים לא רק משפטיים.
להזכיר, ראש ממשלה, שר - איננו פקיד ממשלתי רם דרג מסוג של מנכ"ל או ח"כ, ולכן החובה כלפי הציבור שבחר בו - מחייבת אותו במקרים של האשמות פליליות גם כשהן לכאוריות - להשעות את עצמו או להתפטר עד שיעבור זעם או עד סגירת התיק ו/או זיכוי מלא.
איש ציבור, נבחר ציבור, חייב בדיווח לציבור על התנהגותו, התנהלותו - וחייב לתת הסבר למשטרה על חשדות המועלות נגדו, הן במישור הפוליטי מפלגתי והן במישור האישי הפלילי.
יש גם הבדל בין שוחד פוליטי לבין שוחד אישי. יש שוני במטרות בין כספים לצרכי מטרות פוליטיות, כמו בחירות לראשות עיר, כנסת או ראשות ממשלה. אבל בשני המקרים - אין שוני מבחינה משפטית.
לאמור: שוחד למטרות אישיות או שוחד למטרות פוליטיות - המלוות בטובות הנאה ישירות, עקיפות, עתידניות או מה שקרוי "שלח לחמך על פני המים", הן עבירות פליליות.
מבחינתו של אולמרט - אם החשדות מרמזות על כספים שהגיעו לדירה ברח' כרמיה בתשלום או בהנחה מיוחדת, או לבחירתו כראש עיר או בהיותו שר התמ"ת - מבחינת העבירה הפלילית שבה זה היינו-הך.
החקירה הנוספת, החדשה - שנעשתה בבהילות ובמהירות מרמזת על אלה:
א. חומר ראייתי חדש, חזק, ממקור מהימן.
ב. המהירות נדרשת - כדי למנוע הדלפות, למנוע תיאום גרסאות והשמצת ראיות.
ג. קבלת גרסאות ותגובות ראשוניות, תוך הצגת חומר מרשיע חדש - יש בו פוטנציאל ראייתי ואפשרות לפריצת דרך חקירתית.
ד. יתכן ויש למשטרה לא רק עדויות בכתב אלא גם אולי "עד-מדינה" - איכותי שיכול להטיל אור על פרשה או פרשיות סבוכות הקשורות לאולמרט.
ה. היועץ המשפטי מני מזוז, שהוא איש זהיר, לא היה מסתכן, באישור חקירתי מזורז של ראש ממשלה, לאור "הפשלות" בתיק הנשיא קצב - אם לא היה מחזיק בידיו "חומר-נפץ" - ראייתי.
צדק המפכ"ל - כאשר הצהיר במסיבת עיתונאים ובכנס הפיקוד הבכיר של המשטרה לרגל יום העצמאות - כי זכות הציבור לדעת - היא זכות חשובה, אבל יש והיא נסוגה בפני חשיבות החקירה.
איכות החקירה - גוברת על זכות הציבור לדעת. זאת גישה עקרונית נכונה, אך יש להשתמש בה בזהירות בתבונה ובמשורה.
כאשר המשטרה, מתחילה להשתמש "בחיסיון" בצורה גורפת, גם במקרים שהדבר לא מחייב זאת מבחינה ציבורית וחקירתית, רק כדי להתחמק מלתת תשובות לתקשורת ולציבור - זה חמור.
כאשר המשטרה משתמש בכלי "החיסיון" - כי אין לה תשובות מקצועיות לפיתרון פשעים חמורים, כמו מספר מקרי רצח, שנשארו תעלומה משך תקופה ארוכה - זה לא מקצועי ולא רציני.
נכון, שהחיסיון נותן למשטרה שקט יחסי ומנערת ממנה את התקשורת על שאלותיה המציקות, אבל הדרך הזאת פסולה ופגומה ויש לשנותה, ובשלב זה יש לבתי המשפט תפקיד חשוב ועקרוני לסנן ולהגביל את הבקשות.
האם אולמרט ישרוד את החקירה החדשה. קשה להשיב בצורה מוחלטת שהרי אולמרט הוכיח עצמו עד עכשיו כ"שורד" מקצועי משך שנים רבות.
המפתחות להמשך תפקודו הפוליטי - נמצאים כאמור, בידי ברק וש"ס והם יחליטו למעשה על גורלו.
לפי הפרסומים בתקשורת - "החיסיון" המלא יוסר חלקית בזמן הקרוב, בגלל התקדמות בחקירה וחומר עדכני, וחזק שהושג.
כמו כן, מתהלכת שמועה שהחקירה החדשה "תטלטל את המדינה" - אם יש ממש בשמועה, המערך הפוליטי אכן ישתנה בקרוב. אם יש ממש בשמועה יצטרכו לקבוע מועד קרוב לבחירות, אולי עוד השנה, והמפלגות ש"ס ועבודה יאלצו לנקוט עמדה פוליטית מיידית כדי לשרוד או להשתלב במערך החדש.
מה שברור, במידה ויהיו בחירות מוקדמות, קדימה לא תשרוד ואם תנסה, אולי תגיע ל-9-5 מנדטים פחות מגאידמק.
מה שברור, כבר עכשיו, התדמית של אולמרט שהיתה סדוקה עד עכשיו אבל עדיין החזיקה מעמד, עשויה להתרסק - ואין לו מנדט ציבורי לעשות מהלכים מדיניים או הסכמים בעלי השלכות פוליטיות.
מפלגת "קדימה" - נראית בימים אלה כהולכת "אחורה" - וחבריה הבכירים מתגעגעים בוודאי למנהיג מסוגו של שרון.
אם אכן יאלץ אולמרט להשעות עצמו או להתפטר, חלק מחברי "קדימה" יחזרו לליכוד וחלק יחפשו מסגרות חדשות, כי המפלגה עצמה נגועה בתדמית של שחיתות בעיני הציבור.
היועץ מזוז - מחזיק בידיו את המפתחות לאחת ההחלטות הגורליות והקשות של הזמן האחרון שלא רק יכולה לטלטל את המדינה אלא גם לקבוע את פניה לשנים הבאות. הימים הקרובים יהיו מעניינים וגורליים.
הערות לסיום: האופציות של אולמרט וקדימה:
א. אולמרט מכריז על ניבצרות (מקסימום 100 ימים) - לא הגיוני ואפשר לחלום על זה בהקיץ בלבד.
ב. אולמרט מתפטר עקב החקירות - אפשר להמשיך לחלום.
ג. מרד בתוך קדימה להדחתו - ומינוי מ"מ זמני כמו ציפי ליבני - אפשרי, רצוי להשקיע במניה הזאת.
ד. המפלגה מתפרקת ומתחילים לערוק ממנה לליכוד, לעבודה, לגיידמק בהמשך לגימלאים - אפשרי וסביר כמו שעכברים בורחים מבית בוער.
ה. ש"ס + העבודה מבינים שהבית (הממשלה) בוער, ויוצאים מהממשלה - המהלך הנבון ביותר לקראת בחירות חדשות.
ו. כל אחת מהאפשרויות הנ"ל או מהלך שמשלב בתוכו אלמנטים מכל האפשרויות.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.